Sunday, July 21, 2013

Cacapan !

Aku selalu lupa nama cacapan ni. Mulalah dalam kepala aku merawang nama Acapan. Tak sampai 2 saat, baru teringat nama "cacapan" ni. Menu ni sangat-sangat popular keluarga belah Abah. Dah kata orang banjar, mesti ada makanan tradisi gitu kan. Cacapan ni dia ala-ala kerabu mangga tapi versi air tangan banjar :) ye kot, kerabu.

Senang share resepi kat sini, nanti bila-bila rasa nak buat, klik je !

Bahan-bahan nak buat cacapan ni pun tak letih nak cari. Cuma part ambik buah pelam hijau tulah kot kena gigih sikit. Kena panjat pokok, guna galah ke. Bergantung pada usaha kita untuk dapatkan pelam tu. Dah kata sedapkan pelam tu, kenalah bersusah payah sikit. Taip "pelam hijau" je dah buat aku kecur liur. Belum ada depan mata lagi. Ni jap lagi nak upload gambar, jangan le basah keyboard depan ni. Puasa weh !

Bahan-bahan cacapan ;

(1) Pelam hijau


(2) Cili api
(3) Bawang merah


(4) Belacan
(5) Garam secukup rasa
(6) Air masak

Agak-agak je banyak mana bahan-bahan tu.

Boleh ke tak aku teruskan menaip ni. Dah gorok-gorok bunyi perut ni. Dugaan betul menaip perkataan-perkataan yang ada kaitan dengan makanan bulan-bulan puasa ni. Haishhh.. Semoga banyak pahala berkat sabar yang tinggi. Aminnnn, in syaa Allah.

Okkay, teruskan usaha.

Caranya :

(1) Buah pelam tadi kupas kulit, lepas tu potong panjang-panjang, haluuuuus je. Masa aku buat dulu, aku potong kasar. Tak de lah kasar sangat, tapi tak halus lah. Ibu tegur. Tapi aku degil, cakap "halus tak sedap". Menjawabbbb aje kerjanya !




(2) Hiris pulak bawang merah tadi, dan cili api tu pun kita potong kecik-kecik.
(3) Campurkan hirisan bawang merah dengan cili api sama-sama dengan pelam 
     halus tadi. Gaulkan.




(4) Ambik belacan sikit, air masak sikit, dan garam sikit cukup rasa, masukkan 
     bersama-sama bahan tadi. 



Hiduplah aman damai semua bahan-bahan tadi.




Dah siap !

Cacapan ni aku makan buat cicah. Dapat ikan bakar, cicah cacapan, Ya Allah. Sempuuuuuurrrrnaaa hidup ;)

Tq Mok de bagi pelam ! lepas ni nak try buat jeruk pulak. Huh, kecur lagi !



xoxo,



Mrs.Zairul :)

1 comment:

  1. wow!!!!!!!nak!!!!!!!!!! dh la gmbar sharp giler....tengah bulan puase plk tu...haish!!!! mengiurkan T.T ape boleh buat...sabojelh...huhu.. T.T

    ReplyDelete