Wednesday, July 10, 2013

Ramadhan kali ini..

Ramadhan kali ni paling hebat diduga. Tanpa suami di sisi, juga keluarga dan sanak saudara. Sendirian di penghujung benua asia. Setiap hari aku pandang kalendar hitung bila balik perak, hitung bila boleh jumpa Bubu.



Semalam terawih pertama Ramadhan, gigih aku bawak diri sorang-sorang ke Masjid Benut, ikutkan hati nak jalan kaki je, kauk pahala lebih. Tapi awal-awal Bubu dengan abah melarang keras. Bahaya. Aku mengeluh. Masjid dengan rumah tak jauh pun. lebih kurang 100m, mungkin kurang lagi jarak tu. Sangat2 dekat. Bila ada aktiviti kat masjid, -ceramah, tafsir Quran, tazkirah- memang akan kedengaran jelas dari rumah. Sangat-sangat suka perasaan masa tu :) 

Teringat setiap detik aku kat rumah dengan ibu, abah, adik2, makcik pakcik, sepupu sepapat, yang memang duduk dekat2 sekangkang kera je rumah. Dari kecik aku dah terbiasa hidup berkeluarga. Mana-mana aku pergi, pasti ada keluarga di sisi. Aku mula jauh dari keluarga lepas sambung belajar di UIAM. Tu pun kalau dihitung, tak jauh mana nak banding kawan-kawan aku yang berasal dari Kelantan, Terengganu, Kedah. Teluk Intan ke Gombak baru makan masa 2jam lebih perjalanan. Sanggup lagi kalau nak tiap-tiap minggu balik. Untung sebab masa belajar dulu, ramai yang rajin layan kerenah bila hujung minggu. Masuk je hari khamis, aku dah siap packing barang nak balik rumah Teluk Intan @ tumpang kasih rumah Mak Eda -she's the best aunt ever. Miss her so muchhh. Kalau aku sibuk hari Sabtu pun, petang Sabtu atau hari Ahad Mak Eda akan ajak aku ukur shopping mall. Lepas tu berdesup balik rumah Mak Eda. Aku suka sangat duduk rumah Mak Eda, rasa terubat rindu pada keluarga di Teluk Intan. Family bonding rasa kuat. Makcik-makcik aku semua aku anggap sama macam Ibu. Pakcik-pakcik pun aku anggap sama macam Abah. Kami memang rapat dari kecik. Tambah-tambah beza antara sepupu tak jauh. Kalau jauh pun, dah boleh jadi kawan jugak. Contoh macam si kecik Ainna yang baru 2 tahun setengah. Pun boleh buat kawan menyakat. 

Ahhh.. Rmadhan kali ni uji aku, asuh aku jadi kuat, tabah, dan berdikari :) aku masih bertuah sebab ada kawan-kawan yang setia. Alhamdulillah hubungan baik dengan kawan-kawan istimewa kat sini, kakak -kawan rumah-, Azie, Fid, dan Dayah. Alhamdulillah warga sekolah pun baik-baik semua, dah macam ahli keluarga sendiri. Tu hikmah sekolah kecik, semua jadi rapat. Dah lebih setengah tahun duduk sini, banyak yang aku dapat belajar. Tu lah, betul orang cakap, bila kita mula pikir sesuatu masalah atau kesusahan tu in a positive way, kita akan belajar menerima daripada mengeluh tak tentu hala :)




Semoga Ramadhan kali ni lebih bermakna, dan benar-benar berjaya menjadi bulan ibadat buat aku, En.Kande, keluarga, keluarga mentua, dan kawan-kawan :)

Ramadhan kareeem !




Dah terbayang-bayang menu dalam kepala nak masak hari ni ! kalau mommies bulan puasa ni, bagi inspirasi pada diri untuk BF anak-anak, aku pulak bagi inspirasi pada diri untuk memasak ! heeee..


xoxo,

Mrs.Zairul :)

No comments:

Post a Comment