Sunday, July 21, 2013

Haiiii lah anakkk.

Dari mana datang anak? 

anak murid aku di sekolah. Insyirah nama diberi. Indah nama secomel orangnya. Tahun satu, duduk dalam kelas barisan paling hadapan. Sebelah dia Jazman. Oh, si Jazman ni sangat2 suka bergaduh, emm.. lebih kepada mengusik kot. Tengah-tengah belajar dia boleh toleh belakang. Dua kali. Kali pertama, untuk jenguk kawan di belakang -buat pa tu?- . Lepas tu, toleh kedua, untuk menjelir lidah ! ohhhhhh.. gggrrrrrrrrrrrr -hilang sabar aku sekejap !

Kalau kawan dia buat-buat tak tahu, noheng je, dia akan buat lagi hebat. Kadang2 siap dengan bunyi. Mengejek. Macam-macam akan keluar, perkataan paling kerap "gemuk". Ha, dia memang label Insyirah dengan gelaran tu. Banyak kali aku pesan. "Nanti Allah marah, baik mintak maaf. Nanti kalau Insyirah tak maafkan Jazman, Jazman masuk neraka, nak?" laju dia geleng taknak. Alhamdulillah. Tapi nasihat tu berkesan untuk beberapa hari je. Nanti dia mula balik. Masih nasihat yang sama aku bagi. Alhamdulillah sekarang ni nampak macam dah kurang. Dah tak bagi ayat laser, pedas. TAPI, jeling pulak ! sambil mulut terkumat kamit. Hai lah anaaaakkkkk.

Satu hari tu, Insyirah & Jazman bergaduh. Perang mulut dalam kelas. Walaupun tak kuat, tapi aku dapat tangkap butir-butir perkataan yang keluar, dan aku dah rasa ada bibit-bibit bergaduh nak mula !



Terjadilah dialog sebegini ;


Jazman : dah lah gemuk. Kuat makan. Bising je.

Insyirah : alah, yang suka cakap kita tu kenapa.. sibuk.. wekkk.. sibukk..

Jazman : biarlah. gemuk !

Insyirah : eeeee.. diam lah ! dah lah tengah "bergebu" ni..

Tiba-tiba aku nyampuk.

Aku : Haa? cakap apa tadi Insyirah? Bergebu? (dalam hati aku dah dapat tangkap benda apa dia nak cakap sebenarnya, saja aku tanya. Suka sangat bila tengok budak-budak ni menjawab dengan yakin. Nampak innocent sangat !) 

Insyirah : haah, yelah. Kan tengah bergebu ni. Mana nampak apa-apa.


Adui sayang. JEREBU !

Aku geli hati sampai dah keluar kelas rasa nak ketawa guling-guling dah. Untunglah si Jazman tu tak faham maksud sebenar "bergebu". Buatnya dia faham aku confirm dia akan smash Insyirah. "Ko memang gebu pun !" haaaa... tak ke haru? aku selalu usik dua orang tu. Jangan gaduh je, nanti dah besar kahwin. Dua-dua muncung, boleh ikat dengan reben pink polka dot aku. HAHA.

Kisah ni jadi waktu Johor jerebu teruk dulu :) 

* * *

berkawan dengan budak2 ni, macam-macam perkataan baru aku dapat. Vocab Bugis aku pun bertambah jugak. Semalam dengan Ridwan, murid PRA sekolah. Bersungguh nak nyanyikan aku lagu. Siap kawan dia tutup mulut sebab tak sedap. HAHA. aku tadah je telinga. Sekali si Imran tukang tutup mulut tadi pun nak nyanyi jugak. 


Ridwan yang berdiri paling kiri. Imran pulak yang berdiri nombor dua dari kanan. Bila dua-dua ni berebut tunjuk bakat terpendam, dah rupa lagu hip hop nak-nak si Ridwan dan Imran bergabung nyanyi sapa paling kuat. Last-last aku suruh dua-dua diam. Degil jugak tu. Aku terus cakap "siapa diam paling lama, dia menang !" rupanya satu kelas PRA murid 13 orang join. Maka, senyap sepi lah kelas, sambil tangan mereka asyik mewarna huruf. Fuuuhhh.. lega. Dah dekat 5 minit macam tu, berakhir lah game senyap tu. Kali ni, Fatihah dan Huddah tukar pulak aturan game. Kena cakap berbisik-bisik. Adoiiii.. geli hati aku.. Penin ! Si Fatihah sambil berjalan nak ambik buku pun terjengket-jengket, jari telunjuk dekat mulut. Aku? bagus, Fatihah faham maksud senyap dan hormat !

Si Ridwan lepas 10 minit sambung aktiviti nyanyi. Lagu ost Adam Hawa. Ni pun ada kisah lucu. Yang Imran pulak sambil mewarna, dia menyanyi. Lagu Shae - Sayang. Mujur dia tak buat gaya ala-ala Bobo. Kalau tidak, tampal koyok aku gara-gara penin lagi. Hai lahhh kekanakan..

Sambung kisah Ridwan dan lagunya. Nilah lagu yang Ridwan dok ulang-ulang nyanyi. Sampai aku terperasan sesuatu. "Demiiiii cintaaaa dalam hatikuuuuu.." -sepatutnya-
Bila dapat kat Ridwan "Beliiiii cintaaaaa dalam hatikuuuuu.. " siap dengan gaya tangan dah pensel warna tadi udah jadi mikrofon !!
Boleh dijual beli dah cinta, haaa.. sudahhhh.


Aku : Ridwan, sedap suara.  Sebut apa tadi? Demi cinta ehh?

Ridwan : alah, BELI cinta *dengan yakin dia menjawab. Tak de riak bersalah @ tersalah*

Aku : Ohhh.. beli ke? demi lah Ridwan.

Ridwan : "Beliii cintaaa dalam hatikuuuuu..." *sambung nyanyi kali ni dengan gaya lagi asyik, macam tengah rakam album*



Anak oh anak.



xoxo,

Mrs. Zairul.

1 comment: