Saturday, July 27, 2013

Macam mana susun gambar?

Segala gambar dalam lappy teramatlah banyak. Gambar dengan family, gambar saudara-mara, gambar dengan kawan-kawan, gambar berjalan ke sana sini, gambar memasak itu ini, gambar suka gadget tu gadget ni, gambar event tu event ni, seriously, sumpah banyak. Dah masuk dua tahun lebih si lappy ni. Sepanjang dua tahun tu, seingat aku kali terakhir aku menyusun folder, masa tahun 2011 kot. Tu pun bukan aku susun, aku guna cara simple mimple, senang cakap cara si pemalas =P Gambar-gambar semua aku transfer masuk dalam CD. Lapang betul rasa bila dah simpan semua gambar dalam CD. Mula lah feeling eh, lappy ni laju je, dah tak berat lah, tak payah nak loading lama lah bila bukak application. 

CD tu aku label dengan permanent marker. Lepas tu aku asingkan ikut kategori, part by part. Yang mana gambar dengan family, sedara-mara aku bubuh sekali. Yang mana dengan kawan-kawan, kategori lain. Yang mana gambar-gambar kenangan En.Kande & family satu kategori. Lagi satu kategori, gambar yang rahsia kerajaan haram untuk tontonan umum. Gambar-gambar yang improper lah tu. Yelah, kadang-kadang kan kita ambik gambar sambil makan kat rumah, sambil main kucing, sambil makan kuaci depan tv, haruslah tak sempat nak berlari ambik tudung. Sedia je angkat tangan untuk buat "peace" :D konon adik kecik datang bawak kamera, tiba-tiba "cepat.. senyuuuumm" masa tu depan tv. Kita pun, senyum sambil tangan buat peace ! SIAP gambar masuk dalam memory card camera lepas tu transfer masuk dalam lappy. Haaa, gambar-gambar kategori macam tulah maksud aku rahsia haram tontonan umum tu.


Masuk pertengahan tahun 2013, macam mana aku tergerak hati nak susun balik segala macam jenis gambar? Bila aku dah mula berjinak-jinak dengan photoscape dulu, gambar jadi bertambah banyak dan susah nak cari. Sebab photoscape jugaklah aku tukar lappy. Dulu aku pakai notebook kecik tu, tak best kalau edit gambar. Sejak dah guna photoscape untuk edit-mengedit makin banyak lah gambar, dan bila gambar makin banyak, makin tak tersusun lee folder gambar dalam lappy ni. Bila edit gambar guna photoscape, gambar asal kita (sebelum edit) akan automatically masuk dalam folder "Original". Gambar yang dah edit pulak akan ambik alih tempat gambar kita tadi. Senang cerita, macam pindah rumah lah. Gambar asal pindah rumah lain (Original), gambar baru pindah rumah gambar asal. Got it? 

Okkay, punyalah tak tersusun gambar dalam lappy aku, dah ada "My picture" aku create lagi satu folder named as "My Pictures" lepas tu dah ada dua la kan? Ha, ntah dapat ilham dari mana, aku create lah lagi folder lain "My Photo", "My Photos". Tu tak termasuk lagi gambar-gambar aku copy dari kawan-kawan, sedara mara, gambar dalam folder "Downloads" lagi, gambar yang aku suka save dekat "desktop" lagi. Huhhhh.. Tak ke makin laku koyok kat kedai? 
sumber


Penyelesaiannya, aku cuba google. Mana tau ada yang sudi share tips dalam organizing gambar ni. Alhamdulillah aku jumpa, dan paling best super duper berkesan. Aku try sendiri ! Sebulan lebih kurang aku ambik masa menyusun. Tapi dua minggu kebelakangan ni aku betul-betul serius menyusun. Dan hasilnyaaaaaaaaaa,


Alhamdulillah, bangga dengan diri sendiri. TAK BAIK RIAK wehhh !


Aku bukan riak, tapi rasa seronok sangat. Bila bukak lappy je, kejap-kejap aku bukak folder gambar aku :D saja suka tengok mereka tu banyak-banyak tersusun rapiii je. Macam aku dapat rasa kebahagiaan mereka dalam tu ;)


So, here the tips :)


http://ejadfotopoyo.blogspot.com/2012/07/tips-bagaimana-menyusun-folder-gambar.html

(1) Letak nama folder "Tahun-Bulan-Hari", lepas tu letak nama event.
     Contoh : "2013-01-01 - Tahun Baru di rumah"

(2) Asingkan gambar yang dah edit dengan gambar asal.

Aku suka dua-dua tips ni ! inspiring :)

Tq http://ejadfotopoyo.blogspot.com/2012/07/tips-bagaimana-menyusun-folder-gambar.html for this beneficial tips :)


ni hasil cubaan aku, Alhamdulillah mission accomplished !

(1) 

aku susun gambar-gambar ni turutan menurun atau omputihnya kalau kita right-click dekat sort by tu kita akan jumpa "Descending". Aku susun macam ni sebab nak kan event baru ada kat atas :)


(2)


ni asing gambar edit dengan gambar asal.


Walaupun sangat-sangat memerlukan kesabaran dan pengorbanan masa yang banyak menggunung, tapi bila tengok hasilnya, sangat-sangat rasa seronok dan bahagiaaaaaa ! :) perasaan dia kan sama macam kita terlampau seronok sebab tiap-tiap hari bulan Ramadhan ni, ada orang belanja kita iftar. Ha, macam tu lah lebih kurang rasanya. HAHA



xoxo,

Mrs.Zairul :)


4 comments:

  1. nak susun semula gambar lama memang ambil masa..

    ReplyDelete
  2. I pn migrin tgk gmbr yg trlampau byk xbersusun dlm lappy i.. tah bila la boleh nk susan semua gambar2 tue..huhuhu

    ReplyDelete
  3. Kite pun dah buat macam ni awal2. Kalau ada event apa2, memang gambar tu bersusun je ikut tarikh dia. Kalau tak, memang pening nanti ^^

    ReplyDelete